Pleidooi voor muizen in de school

Hamsters in de klas is geen succes voor astmatische kinderen. Het terrarium met de slang mag je overlaten aan de dierenliefhebbende leerkracht uit groep 7. Maar muizen… die zou elke klas moeten hebben. Minstens 8, maar het liefst voor elke leerling één!

De muizen waar ik het over heb hebben overigens geen pootjes, ze maken geen rommel en je hoeft ook geen hok te verschonen. De meeste hebben een lange staart en daarmee plug je ze in in een computer of chromebook. Juist ja… die muizen.

Ik kom nu al een tijdje op verschillende scholen om les te geven in 3D ontwerp. Een paar jaar geleden had ik in groep 5 een leerling, die maar niet met zijn muis overweg kon. Zijn ontwerpen bleven daardoor achter. Jammer, want hij was slim en creatief genoeg. Na een gesprekje met de eigen leerkracht kwam ik erachter dat hij een klas had overgeslagen, erg jong was, thuis bijna nooit computerde en daardoor nog niet muisvaardig was.

De laatste tijd echter merk ik dat ik deze kinderen ook tegenkom in groep 6, 7 en 8. Dat deze kinderen niet muisvaardig zijn ligt niet aan de leeftijd.


Een ontwikkeling die dit mijns inziens veroorzaakt is de komst van chromebooks in de school. Een chromebook is een geweldige kans om kinderen computervaardig te laten worden, lessen digitaal uit te voeren, en werkstukken te maken tegen een betaalbare prijs.

Die chromebooks hebben echter ook een touchpad en langzaam verdwijnen de muizen uit de klas. De aanschaf van de chromebooks was al prijzig, de muizen in school gaan zo snel stuk, de kinderen kunnen prima uit de voeten met een touchpad, dus de aanschaf van nieuwe muizen blijft uit.  

Maar ondertussen glippen er (steeds meer) kinderen tussendoor die thuis alleen op een I-pad swipen, op de basisschool hun touchpadje gebruiken en op de middelbare school ook hun muis vergeten. ‘Ach, hij was stuk en een nieuwe kost weer geld en gaat ook zo weer stuk!’

Deze kinderen zijn niet muisvaardig.

Het doel van het onderwijs is om kinderen voor te bereiden op de maatschappij. Daar hoort muisvaardig worden bij!


In ons dagelijks leven neemt swipen een steeds grotere plaats in. Op je mobiel of I-pad is dat voldoende. De realiteit van een professionele werkomgeving is echter anders. Na het journaal zie je de man van het weerbericht met een knopje in zijn hand van afbeelding wisselen, of zelfs met zijn hand een afbeelding opzij schuiven. Je zou haast vergeten dat er die dag verschillende mensen intensief met een muis hebben gewerkt om die kaarten te maken of de filmpjes te monteren.

Als passief gebruiker wordt swipen steeds meer afdoende. Maar als maker is een goede muis niet weg te denken.


Kijk eens rond op jouw school. Wat zie je gebeuren?


De leerlingen werken op een touchpad.


Kunnen swipen met je vinger is een belangrijke vaardigheid als je later op tinder succes wilt hebben. Maar voor een beroep waarbij serieus computers gebruikt worden is meer nodig. Computers worden dan zelfs tweehandig gebruikt. Met de linkerhand worden sneltoetsen gebruikt en met de rechterhand wordt een muis of joystick bedient. Denk aan een agent die bij cameratoezicht werkt en zo de stad in de gaten houdt en collega’s inlicht over (mogelijke) criminaliteit. Of de grafisch ontwerper of architect die nieuwe ontwerpen maakt op zijn computer. Leren werken met een muis zou wat mij betreft moeten beginnen op de basisschool. (En het liefst leren de leerlingen ook alvast wat sneltoetsen kennen en weten ze hoe die je computergebruik (workflow) kunnen versnellen, maar dat terzijde.)

Werken jouw leerlingen alleen op een touchpad? Ga op zoek naar budget, houdt een kaartverkoop of fancy fair en vang wat muizen!


Mijn leerlingen hebben een mooi gekleurd muisje van de voordeelwinkel.


Yes… je hebt muizen. Althans… je had even een paar muizen. De ervaring leert dat deze muizen niet lang mee gaan. Zo wordt goedkoop soms toch duurkoop. De behuizing voelt niet als materiaal voor intensief gebruik en de muis wordt niet altijd door de computer gezien.

De muizen zijn wat kleiner en liggen daardoor fijn in een kinderhand, dat is een voordeel.

Helaas is de kwaliteit van de muizen wisselend. Scrollknopjes die stoppen met werken, of een beweging die stoekerig is of een pijltje dat ineens wegschiet naar de hoek van je scherm. Soms is het zo frustrerend dat kinderen liever hun touchpad gebruiken dan hun muis. En dat is geen goed teken. 

Om zonder frustratie met een muis te werken heb je muizen nodig die vloeiend bewegen en tegen een stootje kunnen zodat je niet geremd wordt door het gevoel dat je voorzichtig moet zijn.

Hebben jouw leerlingen muizen van de voordeelwinkel? Een goede muis van 15 euro waar je 3 jaar mee kunt doen is net zo goedkoop als 6 muizen van de voordeelwinkel die allemaal een half jaar meegaan. Maar je bespaart dan wel het afval van 5 muizen! Laat je niet verleiden tot het vergroten van de afvalhoop door de gedachte: ‘ach het is zo goedkoop, ik koop wel een nieuwe als het kapot gaat en ik waag het erop.’


Mijn leerlingen hebben een degelijke USB- of draadloze muis.


Fijn, jouw leerlingen worden muisvaardig. Je bent bereid in ze te investeren en bereid ze goed voor op hun toekomst!

Als je optische muizen hebt, heb je vast al ontdekt dat ze op een schooltafel niet altijd fijn werken. (Met een ledlichtje, zoals te zien hiernaast) Dat heeft te maken met de weerspiegeling van de wat gladdere schooltafels. Daardoor registreert de sensor de ondergrond niet altijd even goed. Leg er een wit A4 papiertje onder en ze doen het wel! Scheelt de aanschaf van een dik muismatje.

Een lasermuis werkt op elke oppervlakte en is nauwkeuriger in gebruik. Daardoor zijn ze ook wat duurder.  

Bij draadloze muizen zijn de batterijen na een tijdje op. Kinderen hebben dat niet altijd door. Die denken dat hun muis begint te stotteren en haperen en dat hij bijna kapot gaat. Meestal is dat het teken dat de batterij vervangen moet worden.

Mijn ervaring is dat leerlingen met een eigen muis voorzichtig zijn en het stickje netjes opbergen in de muis. Je kunt dunne permanent markers kopen in allerlei kleuren. Daarmee kun je de naam van de leerling op de (zwarte) muis en het plugje schrijven. Zo komen ze altijd weer samen bij de juiste eigenaar terecht.

Een muis is een goede gelegenheid om leerlingen te leren netjes met hun spullen om te gaan. Zo kun je er net als bij vulpennen en zelfstandig werkblokjes voor kiezen om de eerste muis als school te betalen. Maar als een muis door slordigheid of ruwheid kapot gaat, dan wordt een volgende muis door de leerling aangeschaft.


Mijn leerlingen hebben een muis met heel veel knopjes



Muizen met heel veel knopjes zijn gamingmuizen of professionele muizen. Je kunt de knopjes aan de zijkant bijvoorbeeld gebruiken om tussen verschillende pagina’s te switchen als je op internet zit. De knoppen kun je instellen, zodat ze functies van bijvoorbeeld je toetsenbord of internetbrowser kunnen. Ook kun je de gevoeligheid van de muis instellen, zodat hij zo snel reageert zoals jij fijn vindt. Geweldige muizen om mee te werken voor gamers of professionele ontwerpers. Echt iets om voor te sparen!

Hebben jouw leerlingen zo’n muis? Dan hoop ik dat ze ze van huis hebben meegenomen. Anders moet je toch afvragen of het budget in jouw school wel goed besteed wordt. ;)

Ik hoop dat je door dit verhaal na bent gaan denken over het gebruik van muizen op je school.




Wat een leerling aan het einde van de basisschool mijns inziens in ieder geval zou moeten kunnen is het volgende:

  • Vloeiend met een muis over het scherm navigeren.

  • Linker en rechtermuisknop kunnen gebruiken.

  • Scrollwieltje kunnen gebruiken.

  • Kennen en gebruiken van enkele sneltoetsen zoals: CTRL Z, CTRL Y en ALT TAB. Prints Screen. (Of de chromebookversie daarvan)

Of je elke leerling een eigen muis geeft, of elke groep enkele muizen geeft, dat is een professionele overweging die je als team moet maken.

Zolang elke leerling in jouw klas maar goed wordt voorbereid op een wereld vol computers.


Ik wil dit pleidooi graag afsluiten met een oproep aan startups:


Het onderwijs is nog op zoek naar de ultieme muis:

Een muis die net iets kleiner is als normaal en fijn ligt in de kinderhand.(ook niet te klein, want ook een kinderhand groeit.)

Een muis die tegen een stootje kan. (lees: per ongeluk van tafel kan vallen)

Een muis met een kortere draad. Genoeg ruimte om te bewegen, maar geen lange draden die je tafel vullen. Een snoer precies passend bij het standaard formaat schooltafel.

Een degelijke muis die vloeiende bewegingen maakt en goed werkt op schooltafels.

En dat allemaal voor maximaal 15 euro.


Daarnaast:

Sensors van optische muizen hebben regelmatig ruzie met schooltafels. Wie ontwikkelt een muismat van A4 formaat? Lekker dun, zodat je er papier (half) op kunt leggen, oprolbaar, ruw van boven zodat de sensor goed gezien wordt en sticky van onderen zodat hij niet over de tafel schuift.

Een opbergdoosje voor muis en snoer, zodat hij beschermd in het vak of schooltas van de leerling past.

Wie gaat er voor het onderwijs aan de slag of heeft de ultieme muis en toebehoren al liggen?

33 keer bekeken

© 2019 door 3D Academie