Waarom zou ik 3D ontwerpen met mijn leerlingen?

Deze relevante vraag krijg ik regelmatig van leerkrachten en directeuren.

Het ziet er allemaal leuk uit, maar wat voegt het toe?

Ik zal je 7 redenen noemen waarom ik vind dat 3D ontwerp niet een leuk extraatje is in een toch al vol programma, maar hoort bij de basisontwikkeling van je leerlingen.

En waarom je de training: ‘Doe mee in 3D’ zou moeten volgen!



1. Je werkt aan verschillende kerndoelen.

Eerst de vraag die bij de meeste leerkrachten bovenaan staat: Hoe zit dat met de doelen?

‘Doe mee in 3D’ is gebaseerd op de kerndoelen en vindt zich op het breukvlak van creatieve-, technische- en rekendoelen. In module 1 ben je volop bezig met de creatieve kerndoelen. Ook leren kinderen op rekengebied in de praktijk omgaan met verhoudingen. In module 2 moet je bijvoorbeeld de straal weten en invoeren bij het tekenen van een cirkel. Ook ben je bezig met schalen. Verschillende wiskundige termen komen al aan bod.

Voor een gedeelte is het verdiepend, maar als je toch aan de creatieve doelen moet voldoen, waarom niet door middel van 3D ontwerp?


2. Je werkt aan persoonlijke vaardigheden.

Naast de basisvaardigheden is er in het onderwijs tegenwoordig veel meer oog voor de manier waarop kinderen hun werk aanpakken. 3D ontwerp is bij uitstek een mogelijkheid om dat waar je met je leerlingen over praat toe te passen. Leerlingen moeten precies werken, anders lukt het ontwerpen niet, daar ga je al gauw het gesprek over aan. 

Zet je door of geef je op als je iets nieuws tegenkomt. Vraag je hulp als je het niet weet?

Als ik les geef in 3D ontwerp komt het karakter van kinderen ineens naar boven. En daar kun je dan mooi op inspelen. Zo heb je hele onzekere leerlingen, die het spannend vinden om zomaar vrij te mogen tekenen. Die leren uit hun comfortzone te stappen. Of de leerlingen die steeds alles wissen omdat niets goed genoeg is, die leren om tevreden te zijn met hun eigen werk. Of de leerling die nooit hoefde te leren. Die leert omgaan met het gevoel iets nog niet te kunnen.


3. Het vergroot de computervaardigheid van je leerlingen

We leven in een wereld waarin de computer een steeds grotere rol speelt. Dat betekent dat je goed computervaardig moet zijn om mee te kunnen komen. Swypen is een passieve manier waardoor de gebruiker met een laptop of tablet om kan gaan. Maar jouw leerlingen worden later ook maker! Daar zijn goede computervaardigheden voor nodig. Leren om de muis goed te gebruiken, leren wat sneltoetsen zijn en er een paar kennen, goed kunnen navigeren, opslaggedrag. Deze computerbasisvaardigheden horen op de basisschool thuis.  

Het mooie is, dat je bij ‘Doe mee in 3D’ zelf ook groeit in je computervaardigheden, waardoor je wat dat betreft boven je leerlingen blijft staan.  


4. De wereld verandert

De wereld verandert sneller dan we bij kunnen houden. Onze kinderen komen straks in een wereld terecht waarin beeld een unieke rol heeft. Overal om ons heen is 3D ontwerp. De bouwborden langs de kant van de weg, films waarin 3D technieken worden gebruikt, games, Hoe werkt dat eigenlijk? Hoe worden beelden gemaakt en hoe makkelijk is het om met beelden te manipuleren?

Hoe lees je een 3D model? Hoe werkt dat met verhoudingen?

Door zelf te leren ontwerpen in 3D leren kinderen welke waarde ze aan 3D beelden kunnen geven.

Ervaring met 3D ontwerp is wat mij betreft net zo belangrijk als dat kinderen in deze tijd de basis van programmeren moeten begrijpen en beheersen.  

5. 3D ontwerp is een nieuwe uitingsvorm.

Je leert kinderen schrijven, zodat ze zich kunnen uiten in tekst. Je leert kinderen tekenen en laat ze knutselen zodat ze zich creatief kunnen uiten. Met 3D ontwerp kunnen ze zich op een hele unieke manier uiten, namelijk in beeld! Dit noem je ‘visualiseren’. Visueel maken wat je in je hoofd hebt in 3D. Kun je eenmaal ontwerpen in 3D, dan kun je het overal inzetten. Maak je eigen afbeeldingen bij je werkstuk. Teken in 3D hoe je wilt dat het schoolplein eruit gaat zien. Of leer hoe een Romeinse tempel werd gebouwd, door er een na te tekenen!

6. Onze toekomst zit in kennis, computers en techniek

Wat gaat mijn leerling later doen? Hoe verdient Nederland zijn geld? De wereld is een grote stad geworden en dat betekent een enorme verschuiving in de werkgelegenheid. Er bestaat een grote kans dat er een grotere kloof zal komen tussen arm en rijk. Daarnaast is de verwachting dat de middenklasse, de praktische MBO beroepen zoals in de detailhandel of in de administratie, zal uitdunnen.

We kopen onze spullen massaal via internet bij bedrijven in het buitenland. Dat gaat ten koste van belastinggeld in Nederland en werkgelegenheid.

We hebben niet veel grondstoffen, nu het Groningse Gas in de bodem blijft.

Nieuwe technologieën nemen ons werk uit handen.

Waar gaan onze leerlingen wel werken?

In de technische en creatieve sector zullen meer banen komen. Of je nu met je AR bril op de leidingen in een huis aanlegt als loodgieter of op je computer een nieuwe installatie uittekent. 3D is een onderdeel van je beroep.

Nederland heeft vooral veel te bieden op kennisgebied. Wij leiden onze leerlingen op tot inventieve, zelfsturende, out of the box denkende, kritische, reflecterende volwassenen. Daar heb je wat aan in een kenniseconomie!

3D ontwerp is de basis van elk technisch vak en de computervaardigheden komen van pas bij elk creatief vak. Lekker starten met 3D ontwerp op de basisschool dus!


7. Het is gewoon super leuk!

Ik had nog veel meer goede redenen, maar ik ben al bij 7.

(Ga ik toch nog even noemen dat 3D ontwerp een goede voorbereiding is op het leren ontwerpen voor de 3D printer.)

Ik sluit af met een niet onbelangrijk argument. Je krijgt er gemotiveerde leerlingen van!

Bijvoorbeeld die hyperactieve technische jongen die precies weet hoe hij de knop van de lekkende verwarming kan maken, ook in jouw klas is hij nu enthousiast!

En ook de autistische leerling die van structuren houdt.

En ook dat onzekere meisje dat nu creatief durft te zijn.

En ook de leerkracht, die zin heeft in iets nieuws.

Heb ik je overtuigd?

Kijk dan eens op de site van 3D Academie of doe mee met de training: ‘Doe mee in 3D’

98 keer bekeken

© 2019 door 3D Academie